Cesta za vraky aneb železná historie na dně
Vraky Rudého moře, to není jen známý trajekt Salem Expres nebo válečný SS Thistlegorm se svými motorkami v podpalubí. Rád bych Vás přesvědčil o tom, že i další kusy potopeného železa mají svou krásu a dodal Vám k těmto unikátním lokalitám něco málo informací o jejich osudech. Nabízím tak ochutnávku z našeho nedávného egyptského vrakového objevování.
Aida II.
Jde o relativně velký vrak vojenské nákladní lodi, potopené u ostrova Big Brother. Na své poslední plavbě vezla kromě italských vojáků i tuny vojenského materiálu. Ke dnu jí poslal 15. září 1957 nešťastný náraz do útesu. Dnes sedí vzpřímeně na útesu, když její horní část začíná kolem 28-ti metrů. Spodní část pak padá až do hloubky 52 metrů. Je tedy vhodná spíše už pro technické potápěče.
Loď vyrobili v roce 1911 ve Francii a jejím posledním majitelem je egyptská Správa přístavů a majáků. I dnes, když odpočívá na hraně útesu, jsou její rozměry a tvary pod vodou opravdu impozantní – délka 75,1 metru, šířka 9,7 metru a výtlak 1428 BRT. Její horní část je díky proudům a rychle rostoucí vegetaci již poničena a pomalu se rozpadá. Spodní pasáže naopak leckoho překvapí svou kondicí.
Za povšimnutí stojí jistě i fakt, že Aida přežila nálet nepřátelských letadel, když plula ve stejné koloně jako Rosalie Moller. Kapitán jí tehdy bravůrním manévrem zachránil před jasným potopením. Svému osudu však evidentně neunikla.
Numibia
Celým jménem se tahle poněkud smolná krasavice jmenovala S.S. Numibia. V roce 1901 ji jako anglickou zásobovací loď postavili v loděnici D&W Henderson Glasgow. Tento 137,4 metrů dlouhý parník se šířkou 16,7 metru a výtlakem 6390 BRT se plavil pod vlajkou Anchor Line Shipping Company. Poháněn třemi parními motory dosahoval rychlosti 10 až 12 uzlů.
21.7.1901 se osud Numibie naplnil, když jí kapitán J.Crain chybou navigace poslal přímo proti severovýchodnímu cípu ostrova Big Brother.
Vrak nyní spočívá v hloubce 10 až 80 metrů, jen kousek (cca 100 metrů) od dalšího vraku - Aidy II. Pokud není silný proud, dá se proplavat úžasná strojovna a nákladové prostory ztrácející se ve velkých hloubkách. Celý trup je nádherně porostlý měkkými koraly a v jeho okolí máte šanci spatřit i velká hejna ryb, žraloky, tuňáky a barakudy. Pro svoji fotogeničnost nechybí snad v žádné knize o potápění v Egyptě.
Ruská špiónka / Khanka
Loď Khanka, také známá jako "ruský vrak" nebo „ruská špiónka“. Jde o vrak ruské špionážní loďi. Stejně jako všechny agenty jí tedy obestírá určité tajenství. To pramení i z toho, že o ní není moc veřejně přístupných informací.
Téměř všechny lodě registrované pod ruskou vlajkou prováděli takzvaný "Zampolit". Politický důstojník na palubě byl v pravidelném kontaktu s Moskvou a to ať už šlo plavidlo ruské flotily, obchodní nebo přímo špionážní loď. Rusové totiž pro průzkum používali vše, co se udrželo na vodě. Khanka nebyla výjimkou.
Z toho co se o vraku ví můžeme konstatovat, že loď nese označení „SSV" tedy Sudno Svyazyy neboli komunikační plavidlo. Toto označení je ještě dnes viditelné na trupu lodi, který ji přesně identifikuje jako loď třídy MOMA (Projekt 861M), upravenou speciálně pro průzkum. Podle dostupných informací byla tato loď potopena 1.7.1982, ale není moc způsobů, jak toto datum ověřit. Ruské úřady mimochodem nikdy nepřiznali ztrátu Khanky.
Technická specifikace:
Výtlak: 1,58 tisíc tun
Rozměry: 73,3 x 11,2 x 3,9 x 36,7 x metrů
Pohon: 2 dieselové motory Zgoda 6TD48 Sulzer (typické pro tuto třídu), 2 hřídele s nastavitelnými šrouby, 3.600 koní, rychlost 16 uzlů
Posádka: 80 až 120 mužů
Sonar: Bronza pole
Radar: 2 Navigace, 2 Don. (Typické pro tuto třídu)
systémy a zařízení: Vitok-AK, MR-R-1 do 7, Vakhta-M, Vakhta-10, Vakhta-12, Vizir-M, Rotor-N, Stavitel: Postavena patrně v roce 1986. Celkem bylo postaveno deset lodí této třídy. Je o nich známo jen to, že působí v ruské službě. Tyto lodě byly postaveny v letech 1967 až 1974 v Rusku nebo v polském Gdaňsku.
Vrak lodi dnes leží v hloubce 24 metrů v západní zátoce ostrova Zabargad. Její přítomnost v Rudém moři asi nepřekvapí nikoho, kde se o lodě zajímá. Vše samozřejmě souviselo s Ruskou zahraniční politikou. Rusové měli totiž v rámci FAPSI-GRU v roce 1971 sídlo i na ostrově Socotra v Jemenu. Na lokalitě Ras Karm pak byla vojenská letecká základna. Tato zařízení používali až do rozpadu Sovětského svazu v roce 1991.
Zmíněný ostrov Socotra je strategicky velmi důležitý, protože leží u ústí Adenského zálivu a Indického oceánu. Kontrola tohoto ostrova skutečně umožňuje neomezenou schopnost provádět sledování mořských cest, a to jak komerčních, tak hlavně vojenských. Jde o faktickou kontrolu všech, kteří vstupují nebo opouští oblast Rudého moře. Takže přítomnost ruské "špionážní lodi" není v tomto ohledu až takové překvapení.
Vrak leží u ostrova Zabargad v poměrně mělké vodě. To má jak svá pozitiva, co se dostupnosti týče, tak samozřejmě negativa. Mezi ty se počítá například rychlejší ničení lodi vlnami a snížená viditelnost na vraku, jelikož časté proudy neustále víří jemný písek.
Stožár lodi, která sedí ve vzpřímené poloze na dně, vystupuje až téměř k hladině a je tak ideálním žebříkem pro dekompresní a bezpečnostní zastávky. Loď se po čelním nárazu prohnula do luku a došlo k jejímu roztržení. Poničená špička se přetočila mírně na levou stranu a leží pár metrů od zbytku lodi, který usedl naprosto vzpřímeně mezi homole na dně. Průnik do kormidelny a strojovny je díky rozlomení trupu velmi snadný. Pozor je si třeba dát jen na množství elektrických kabelů, které jasně připomínají pravý smysl existence této lodí. Byť loď začíná obrůstat vegetací, jsou jasně patrné všechna kování, poklopy a navijáky. V útrobách lodi je k nalezení i zpravodajská místnost plná různých přístrojů.
Susanna / Excalibur
Vrak lodi leží na mořském dně jen pár set metrů od břehu nedaleko pláže Ramoza. Susanna byla v soukromém vlastnictví a používána primárně pro safari výlety. Odpočívá nakloněna na bok v hloubce asi 17 m. Nejde o nikterak komplikovaný vrak. Ponor můžete navíc zahájit i z nedalekého resortu, jelikož vzdálenost od břehu je opravdu minimální.
To umožňuje potápění i když počasí není ideální pro vyjetí lodě z přístavu.mělká voda má samozřejmě své nevýhody a tak v případě velkých vln budete brzo ukolíbáni Bez kompasu může být složitější trefit přesnou polohu lokality. Dno je v těchto místech poměrně ploché a těžko ser hledají orientační body. Každý místní průvodce Vás však rád nasměřuje.
Nedoporučuje se zalézat dovnitř vraku. Je totiž plný ostrých částí a upřímně ani není moc důvod. Žádné velké poklady uvnitř totiž nenajdete. Díky velkým otvorům na několika místech si lze všechno prohlédnout i z venku.
Co jsem dále viděl pod vodou za železa? Tak třeba patrně bezejmený, přesto velmi příjemný vrak menší lodi na Abu Galawa, tlačný remorker na lokalitě Heaven... O naší návštěvě místa tragédie Salem Expresu jsem pak psal už v samostatném článku. Podobných míst, která by stála za návštěvu a popsání je v Rudém moři desítky...
Postupem času sem budu proto informace o těchto lokalitách dopisovat. Navíc doufám, že i v příštím roce sem budu moct připsat další navštívená místa. Tahle železná historie na dně má totiž své zvláštní kouzlo...
Náhledy fotografií ze složky Salem Express